JAWATAN KOSONG TERKINI CELCOM AXIATA TARIKH TUTUP 04 FEBRUARI 2016

Kerja Kosong terkini Celcom AxiataIklan jawatan kosong terkini datang dari Syarikat besar iaitu Celcom Axiata, Celcom Axiata Berhad atau panggilan ringkasnya Celcom (dahulunya dikenali sebagai Celcom (Malaysia) Berhad) ialah syarikat telekomunikasi mudah alih yang tertua di Malaysia dan juga sebuah ahli kumpulan syarikat Axiata (dahulunya TM International). Sebagai salah sebuah daripada bilangan syarikat yang amat sedikit di Malaysia yang mula-mula sekali memperoleh lesen perkhidmatan telefon bimbit, Celcom berjaya memperkenalkan perkhidmatan telefon mudah alih di Malaysia melalui perkhidmatan ART-900 yang menggunakan teknologi NMT-900 generasi pertama.Celcom mempunyai liputan terluas di seluruh negara, berbanding perkhidmatan mudah alih telekomunikasi lain di Malaysia. Celcom mengakui liputan GSM dwijalurnya (900/1800 MHz) telah mencapai 97% populasi Malaysia pada tahun 2006. Seperti pada tahun 2006 Celcom menawarkan perkhidmatan 2.5G dan 3G melalui jenama pascabayar Minutes dan prabayar Xpax. Bilangan pelanggan kini kira-kira 7.8 juta, setiap seorang memulangkan RM65. Celcom mendakwa liputan perkhidmatan telefon mudah alih seluruh negara mencapai 95% termasuk terdapatnya 3G di kebanyakan tempat di Lembah Klang, Johor Bahru, Melaka, Kedah dan Pulau Pinang.
Sewaktu pasaran telefon bimbit diperluaskan pada 1995, Celcom menaik taraf ke perkhidmatan GSM900 lalu bertumbuh dengan pesat untuk menjadi syarikat telefon mudah alih terbesar di Malaysia sebelum Maxis.
Ketika Krisis Kewangan Asia pada tahun 1997, Celcom turut terjejas. Ada pendapat yang mendakwa bahawa pemilik Celcom iaitu Tan Sri Tajudin Ramli menghadapi kemelut hutang dan pegangan saham beliau di dalam Celcom dirampas oleh Danaharta, syarikat penstrukturan semula aset negara. Kegagalan melangsaikan hutang beliau mengakibatkan kepentingan kawalan terhadap Celcom dijual kepada Telekom Malaysia, pengendali talian tetap milik kerajaan pada tahun 2003. Telekom Malaysia seterusnya menggabungkan Celcom dengan anak syarikat pengendali perkhidmatan mudah alihnya TMTouch melalui pengambilalihan songsang terhadap TMTouch.
Celcom asalnya tersenarai dalam Bursa Malaysia, namun menjadi syarikat persendirian setelah bergabung dengan Telekom Malaysia.
Dalam satu kes, pihak pengurusan awal Celcom didapati bertanggungjawab oleh satu panel timbang tara di Switzerland kerana melanggar persetujuan yang ditandatangani bersama DeTeAsia, sebuah unit Deutsche Telekom, pada tahun 2002.
Tribunal itu memutuskan bahawa Celcom diwajibkan untuk membayar DeTeAsia AS$177.2 juta hutang pokok tambah AS$16.2 juta faedah serta kos guaman dan timbang tara yang lain, maka jumlahnya RM740 juta yang perlu dibayar.
Penstrukturan semula Celcom yang diterajui oleh TM berjaya memulihkan prestasi Celcom dan meningkatkan daya saing di dalam negara dan di peringkat antarabangsa.
Pada 28 September 2007, Telekom Malaysia mengumumkan rombakan semula unit komunikasi mudah alihnya termasuk Celcom, di mana Celcom dikumpulkan di bawah TM International yang menempatkan beberapa unit mudah alih milik TM yang lain di luar negara, lalu menjadikannya entiti perniagaan berasingan. Penstrukturan semula siap pada suku pertama 2008 dan unit perniagaan baru ini disenaraikan dalam Bursa Malaysia pada suku kedua 2008. TM International dinamakan semula sebagai Axiata sebagai sebuah konsortium telekomunikasi di Asia Tenggara.
Sejak proses pemulihan prestasi dijalankan, syarikat dikatakan telah berjaya meningkatkan pencapaiannya sehingga berjaya mencatatkan pertumbuhan positif mengikut sukuan tahunan selama 23 sukuan berturut-turut.(wikipedia)
Kini Celcom membuka kekosongan jawatan seperti berikut ini:-

JAWATAN KOSONG TERKINI CELCOM AXIATA TARIKH TUTUP 04 FEBRUARI 2016

1. MCTF 2016 Resume Deposit-Kuala Lumpur

2. Celcom Axiata SL1M Traineeship Program

DESKRIPSI KERJA

  1. Kejayaan calon SL1M-Celcom yang memaksa untuk mengambil bahagian dalam program masa latihan satu tahun.
  2. Semasa program kontrak satu tahun, calon-calon yang berjaya akan ditempatkan di fungsi berkaitan sebagai SL1M-Celcom Pelatih.
  3. Pelatih SL1M-Celcom akan ditadbir oleh dasar tertentu atas terma dan syarat-syarat pertunangan mereka.
  4. The Celcom-SL1M pelatih perlu diperhatikan syarat dan peraturan Celcom, kod Tatakelakuan dan mesti mengekalkan tahap integriti yang tertinggi.
  5. Setelah tamat program ini, prestasi pelatih dan laku akan dinilai dan dinilai.
  6. Pelatih juga akan diberikan Sijil (terpakai bagi Bahagian tertentu).
  7. Pelatih yang memenuhi keperluan yang berkaitan akan diberi pilihan untuk bekerja di Celcom sebagai pekerja sepenuh masa.
  8. Celcom menyediakan elaun bulanan yang menarik dengan daun, perlindungan perubatan dan faedah lain termasuk bonus siap (atas prestasi dan syarikat budi bicara).   

Warganegara Malaysia

  1. Graduan perlu mempunyai sekurang-kurangnya Ijazah Sarjana Muda - satu keperluan min sebanyak 2.5 GPA
  2. Lulusan dari kedua-dua tempatan dan Asing Institusi Pengajian Tinggi yang diiktiraf oleh Kerajaan Malaysia
  3. Menganggur selepas tamat pengajian atau menerima keputusan peperiksaan akhir
  4. Layak untuk graduan yang bekerja bukan sepenuh masa (di mana kelayakan tidak sepadan dengan pekerjaan dan / atau gaji)

CARA MEMOHON KERJAYA



  1. Sila kunjungi pautan berikut: http://goo.gl/2ALA3G
  2. Pilih Kerjaya dimaksud
  3. Klik Apply This Job 
Demikian Maklumat terkini semoga berfaedah.amin
Rujukan

Previous
Next Post »
Thanks for your comment