JAWATAN KOSONG TERKINI BANK RAKYAT TARIKH TUTUP 28 OKTOBER 2015

Kerja Kosong Terkini Bank Rakyat. Bank Rakyat (Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Berhad) adalah sebuah bank koperasi Islam yang ditubuhkan pada 28 September 1954 di bawah Ordinan Koperasi daripada 1948 (Akta Koperasi 1993), berikutan pertumbuhan gerakan koperasi di Semenanjung Malaysia. Bank itu adalah sebuah entiti di bawah kawalan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan sejak 2004; pada tahun 1989 ia telah dikawal oleh Kementerian Tanah dan Pembangunan Koperasi dan Kementerian Kewangan dan pada tahun 2002 berubah kawalan untuk Bank Negara Malaysia di bawah Akta Pembangunan Institusi Kewangan. Bank Rakyat ditadbir oleh mereka oleh undang-undang dan Akta Bank Kerjasama Rakyat (M) Berhad 1978, yang membolehkan Bank Rakyat untuk menyediakan pembiayaan kepada bukan ahli.
Bank ini ditubuhkan hasil daripada penggabungan dengan 11 bank kesatuan. Nama pertama bank itu Bank Agong (Apex Bank) dengan nama penuh Bank Agong Kampong Bekerjasama-sama Persekutuan Tanah Melayu DENGAN Tanggongan Berhad dan didaftarkan di bawah Ordinan Koperasi 1948. Ia pertama berpangkalan di Bukit Mertajam, Pulau Pinang sebelum berpindah ke Kuala Lumpur pada tahun 1964. Selepas ditukar nama Bank Kerjasama Malaysia Berhad (Bank Kerjasama) pada tahun 1967, bank itu melanjutkan keahliannya kepada individu juga.
Perubahan kepada undang-undang yang mentadbir telah membawa kepada penciptaan anak-anak syarikat dan pengembangan rangkaian cawangannya. Bank Rakyat beralih kepada nama sekarang pada 6 Januari 1973. Di samping memperluas skop aktiviti, ia kemudian dilanjutkan perkhidmatan kewangan kepada bukan ahli.
Kajian semula Akta Koperasi pada tahun 1993 membolehkan Bank Rakyat untuk membuka cawangan di Sabah dan Sarawak pada tahun 1994.
Pada 8 Mei 1993, Bank Rakyat menjadi patuh Syariah di empat cawangannya dan seterusnya menjadi sebuah bank koperasi Islam sepenuhnya pada awal tahun 2003, apabila ia berjaya menukarkan 1.1% baki aset konvensional untuk mematuhi garis panduan Syariah.
Kini Bank Rakyat membuka kekosongan jawatan seperti berikut ini:

JAWATAN KOSONG TERKINI BANK RAKYAT TARIKH TUTUP 28 OKTOBER 2015

KERANI KONTRAK (CAWANGAN SELURUH MALAYSIA / IBU PEJABAT)-KUALA LUMPUR

Kelayakan akademik :

  1. Mempunyai kelulusan minimum Diploma dalam bidang Perbankan / Pengajian Perniagaan / Perakaunan / Pentadbiran Awam dari institusi pengajian yang diiktiraf oleh JPA/MQA.
  2. Memperolehi Himpunan Purata Nilai Markah (HPNM) sekurang-kurangnya 2.75 ke atas.
ATAU
  1. Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan pencapaian sekurang-kurangnya :
  2. Bahasa Melayu : Kredit
  3. Matematik : Kredit (Sekiranya tidak mencapai tahap kredit, mesti kredit salah satu subjek Prinsip Akaun/Perdagangan/ Ekonomi Asas)
  4. Bahasa Inggeris : Lulus
Kemahiran dalam menggunakan komputer (MS Word/ MS Excel)
Keutamaan diberikan kepada lepasan graduan Diploma dan juga yang mempunyai pengalaman yang berkaitan.
Calon-calon yang disenaraipendek sahaja akan dihubungi untuk ditemuduga.

EKSEKUTIF KONTRAK (CAWANGAN SELURUH MALAYSIA / IBU PEJABAT)-KUALA LUMPUR

KELAYAKAN

  1. Mempunyai kelulusan minimum Ijazah Sarjana Muda dalam bidang Perbankan / Pengurusan Perniagaan / Perakaunan / Ekonomi / Kewangan / Pentadbiran Awam dari institusi pengajian yang diiktiraf oleh JPA/MQA.
  2. Memperolehi Himpunan Purata Nilai Markah (HPNM) sekurang-kurangnya 3.00 ke atas (Perakaunan dan Kewangan) dan 3.25 ke atas (selain Perakaunan dan Kewangan).
  3. Berumur di antara 21 - 30 tahun.
  4. Mempunyai kemahiran komunikasi dan boleh berinteraksi dengan semua golongan.
  5. (Penempatan akan ditentukan oleh pihak Bank Rakyat sekiranya berjaya dalam sesi temuduga)

CARA MEMOHON

Sila kunjungi pautan berikut: sumber maklumat 

KONTAK BANK RAKYAT

Menara Kembar Bank Rakyat, No 33, Jalan Travers, 50470 Kuala Lumpur

Previous
Next Post »
Thanks for your comment