JAWATAN KOSONG POS MALAYSIA TARIKH TUTUP 03 SEPTEMBER 2015

Kerja Kosong terkini Pos Malaysia Tarikh tutup 03 SEPTEMBER 2015. Maklumat terkini datang dari Pos Malaysia berhad dimana membuka kekosongan jawatan banyak kedudukan . Pos Malaysia Berhad adalah pembekal perkhidmatan pos yang terulung di Malaysia dengan rangkaian meluas lebih 1,000 sentuhan mata di seluruh negara yang termasuk Pos Malaysia Outlets, Pos Mini, Pos24 (Terminal Layan Diri), Pos-On-Wheels (Outlets Mobile), wakil pos dan wakil setem , menjadikannya salah satu daripada rangkaian perniagaan yang paling menyeluruh di Malaysia. Organisasi telah disusun semula pada tahun 1992 daripada menjadi Jabatan dimiliki Perkhidmatan Pos Malaysia kerajaan atau Jabatan Perkhidmatan Pos Malaysia kepada syarikat perniagaan.

Pos Malaysia menyediakan perkhidmatan pos dan berkaitan, logistik pengangkutan, percetakan dan penyisipan, koleksi kaunter dan perkhidmatan agensi pembayaran untuk pelbagai transaksi kewangan, seperti pembayaran bil, penghantaran wang, insurans dan unit amanah.

SEJARAH POS MALAYSIA

Sejarah Pos Malaysia Berhad dapat dikesan kembali ke awal 1800-an dengan penubuhan perkhidmatan pos yang pertama di Negeri-negeri Selat (Pulau Pinang, Melaka dan Singapura) dan secara beransur-ansur, ia akan meliputi seluruh Tanah Melayu pada abad ke-20 awal. Surat kemudian disampaikan melalui penghantar surat atau utusan khas. Sebaliknya setem pos, bayaran dikumpulkan apabila surat telah diserahkan di Pejabat Pos. Surat mencatatkan diberi resit.
Sistem ini kemudian berubah apabila setem India overprinted dengan mahkota dan setem Selat 'overprinted dengan dolar dan sen diperkenalkan pada 1867. Set muktamad sulung pertama setem pos diperkenalkan pada 1901.
Ia juga bermula sebagai medium untuk penghantaran surat, surat khabar dan dokumen perniagaan. Perkhidmatan pos tidak lama lagi berkembang menjadi pembekal pelbagai perkhidmatan. Ia mula menceburi penghantaran bungkusan, pendaftaran, perkhidmatan insurans, urusniaga wang (wang pos dan kiriman wang) dan pelaburan dana (Simpanan Bank Pejabat Pos).
Perkhidmatan pos, ketika itu dikenali sebagai Jabatan Perkhidmatan Pos - Jabatan Perkhidmatan Pos (JPA), juga mula mengambil alih pelbagai perkhidmatan bagi pihak jentera Kerajaan. Ia mula mengutip bayaran bil elektrik, jualan lesen anjing, bayaran pencen, jualan lesen televisyen dan lain-lain.
Apabila berpuas sebuah negara merdeka pada tahun 1957, Malaysia mula mengambil bahagian secara aktif dalam pelbagai persatuan antarabangsa untuk mengikut perkembangan dalam pembangunan sosial dan ekonomi. Ia menjadi sebuah negara ahli Kesatuan Pos Sejagat (UPU) pada 17 Januari 1958, penyertaan di mana Malaysia masih kekal sebagai ahli yang dinamik sehingga hari ini.
Pada tahun 1992, Pos Malaysia Berhad telah dikorporatkan dari JPA. Pada bulan September 2001, Pos Malaysia Berhad telah disenaraikan di Bursa Saham Kuala Lumpur kemudian (kini dikenali sebagai Bursa Malaysia Berhad) melalui pengambilalihan berbalik daripada Philio Allied Berhad mengambil alih status penyenaraiannya. Hari ini, Pos Malaysia mempunyai empat Unit Perniagaan Strategik - Pos Mel, Pos Laju dan Pos Niaga dan Pos Antarabangsa - dan lengan logistik akan menyokong operasi penyampaian perkhidmatan teras.

Unit Perniagaan Strategik

Pos Mel menawarkan perkhidmatan asas pos yang meliputi perkara-perkara mel standard dan tidak standard. Perkhidmatan pos terus mencipta semula dirinya untuk menghasilkan pelbagai produk dan perkhidmatan yang inovatif berhubung dengan keperluan pasaran yang memenuhi kedua-dua pelanggan runcit dan korporat.
Pos Laju menyediakan perkhidmatan kurier domestik dan perkhidmatan kurier antarabangsa melalui 50 pusat kurier yang berdedikasi, disokong oleh rangkaian runcit Pos Malaysia. PosLaju juga menyediakan perkhidmatan tambah nilai bagi melengkapi perkhidmatan ekspres yang seperti mengambil perkhidmatan, pakej insurans, pembungkusan dan pengesanan berasaskan web.
Pos Niaga dengan sepanjang 1000 rangkaian kedai-kedai, termasuk pejabat pos biasa, pejabat pos mini, wakil pos dan setem menawarkan pelbagai perkhidmatan dan produk yang terdiri daripada produk-produk filateli, pembayaran bil, produk dan perkhidmatan kewangan serta perkhidmatan transaksi dalam talian.
Pos International adalah peringkat antarabangsa untuk perniagaan rentas sempadan Kumpulan dalam mel dan bungkusan. Melalui hab antarabangsa dan pintu masuk di KLIA, ia adalah usaha Pos Malaysia dalam menghubungkan Malaysia kepada dunia dengan menyediakan perkhidmatan pos domestik dan antarabangsa yang termasuk mel, peket kecil dan bungkusan. Oleh itu, pada bulan Mei 2013, Pos Malaysia menyemak semula mel dan bungkusan tarif antarabangsa, bersama-sama dengan destinasi pengezonan semula.

Kini Pos Malaysia terdiri dari  jawatan kosong yang terdiri dari 2 kekosongan jawatan seperti berikut ini :-

JAWATAN KOSONG POS MALAYSIA TARIKH TUTUP 03 SEPTEMBER 2015

Senior Executive, E-Commerce

JOB DESCRIPTION

  1. To ensure daily remittance from banks.
  2. Monitor E-commerce business PosOnline, Shared Banking (RHB, Maybank), Postme, Ezipoz and Mobile App.
  3. Monitor and reconciliation of report from Banks, Pos back End System and SAP within given timeframe.
  4. Liaise and work closely with internal and external parties to capture every transaction accurately.
  5. Refund to liaise with business unit and customer ensure completion within 48 hours and ensure net off with Banks been done accurately
  6. Monitor clearing and reconciliation of all e-commerce General Ledger in SAP.
  7. Ensure safekeeping document within stipulated timeframe.
  8. Prepare monthly statistic and analysis report.
  9. Compile, check and ensure all required documentation as required by Auditor  and management is completed and submitted within stipulated timeframe.
  10. To monitor staff performance, attendance, training and self-development.
  11. To organize discussion within business unit to improve and streamline on current process.   

Requirements:

  1. Candidate must possess at least a Bachelor's Degree, Post Graduate Diploma, Professional Degree, Finance/Accountancy/Banking, Commerce or equivalent.
  2. At least 2 year(s) of working experience in the related field is required for this position.
  3. Have ability to conceptual and think creatively
  4. Strong administrative skills and good analytical and reporting skills.
  5. Effective time management and personal organization skills
  6. Proficient in Microsoft Office especially in Microsoft Excel
  7. Possess strong leadership and communication skills.
  8. Analytical, articulate, result-oriented, able to perform under pressure and provide excellent follow-up.
  9. Good command of English language, both oral and written 

Assistant Manager, SAP Technical Support (HR)

JOB DESCRIPTION

  1. Translate business requirements into system design & specifications to achieve HR goals in timely manner.
  2. Analyze existing manual and computerized operational procedures, involving human resource information system to improve current process.
  3. Develop and document operational and technical processes, functions and procedures and develop appropriate solutions to ease the process while reference made.
  4. Perform functional configuration and integration testing task to meet customer business needs and expectations.
  5. Analyze operational problems involving SAP human resources modules to resolve current problem in short term and develop long term appropriate solutions.
  6. Prepare manuals, train and develop HR users into future competent and skilled personnel in order to have quality information.
  7. Establish communication and collaborative within internal or external customer to have good relationship and understanding.
  8. Leverage and advice best practices and standard SAP delivered reports, tools and interfaces where opportunities exist to reduce in developing customized program to stakeholders/users.
  9. Provide support in daily /monthly operation support.
  10. Work closely with Unit Heads to assist them in executing other HR initiatives.

Requirements:

  1. Candidate must possess at least a Bachelor's Degree, Post Graduate Diploma, Professional Degree, Computer Science/Information Technology, Human Resource Management or equivalent.
  2. At least 5 year(s) of working experience in the related field is required for this position.
  3. Good interpersonal and communications skills.  Proficient  written in English & Malay.
  4. Passionate leaner with a can – do attitude
  5. Must function well under pressure and able to meet tight deadlines
  6. Ability to archive results and meet KPIs
  7. A self starter and able to work independently
  8. Able to work under pressure, meet timelines and result oriented


TARIKH TUTUP 03 SEPTEMBER 2015 
cara memohon Sila klik Pautan berikut : http://goo.gl/SqcIgs
Previous
Next Post »
Thanks for your comment