JAWATAN KOSONG TERKINI UNIVERSITI ISLAM MALAYSIA TARIKH TUTUP 31 JANUARI 2016

Kerja Kosong Terkini Universiti Islam Malaysia. UIM adalah kesinambungan Kolej Islam Malaya (KIM) atau lebih dikenali sebagai "Muslim College" ditubuhkan pada 8 April 1955. Kolej Islam Tanah Melayu merupakan institusi pengajian tinggi yang pertama ditubuhkan di negara ini melalui persetujuan Diraja Majlis Raja-Raja Melayu. Ia adalah ditanggung dari gerakan pembaharuan yang dibawa oleh Sheikh Tahir bin Jalaluddin, Syed Alwi bin Syed Sheikh al Hadi dan terkenal Ulama Mesir, Sheikh Jamaluddin al-Afghani dan Sheikh Muhammad Abduh. Gerakan ini adalah di barisan hadapan terhadap kemunduran disebabkan oleh penjajahan. Pergerakan Reformis yang dicetuskan menjadi lebih aktif selepas Perang Dunia II, apabila memasuki semula British Malaya. Hasil daripada perbincangan tidak henti-henti pada tahun 1948, para pemimpin Islam Johor dan Singapura mencetuskan idea untuk mewujudkan sebuah institusi pengajian tinggi di rantau ini untuk menentang kemunduran, pada masa yang sama menentang pengaruh penjajah di negara ini. Aspirasi untuk menubuhkan KIM telah diterima dengan baik oleh orang Melayu di negara ini. Setiap negeri itu telah menubuhkan satu jawatankuasa untuk mengutip derma untuk tujuan ini. Derma dituangkan dalam apabila mogok lapar satu hari membolehkan setiap Muslim untuk menderma sebanyak ia kos dia untuk makan pada hari itu daripada mogok lapar.

Hasil perundingan antara Almarhum Sultan Abu Bakar Ri'ayatuddin Almuadzam Shah, Sultan Pahang Darul Makmur dan Almarhum Sultan Selangor Darul Ehsan telah digalakkan Majlis Raja-Raja Melayu untuk membuat keputusan bersejarah ini untuk menubuhkan KIM. Berikutan itu, Baginda DYMM Almarhum Tuanku Sultan Hisamuddin Alam Shah telah memberikan persetujuan diraja-Nya untuk memberkati istana beliau di Jalan Kampung Jawa sebagai kampus pertama Kolej Islam Malaya.

Pada hari Jumaat 8 April 1955, KIM telah dibuka secara rasmi oleh DYMM Almarhum Tuanku Sultan Hisamuddin Alam Shah dalam satu majlis yang dihadiri oleh beberapa Raja-Raja Melayu yang lain, orang kenamaan negeri dan wakil British Queen, mufti, pemimpin dan orang kenamaan. Pada tahun 1963, Al-Azhar telah diberikan pengiktirafan kepada ijazah yang dianugerahkan oleh KIM sebagai setaraf dengan ijazah pertama yang dianugerahkan oleh Universiti Al-Azhar dan layak untuk membaca lagi untuk tuan dan kedoktoran darjah di universiti dan Universiti Kaherah.

Pada tahun 1966, ia telah memutuskan untuk bergerak KIM ke kampus baru di Jalan Universiti, Petaling Jaya. Bekas kampus Kolej Islam di Kampung Jawa telah dipajak kepada Kementerian Pendidikan sebagai sekolah pertama Berasrama Penuh Agama Menengah di negara ini. Pada tahun 1968, Allahyarham Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj sebagai Perdana Menteri ketika itu, telah mengumumkan di Parlimen bahawa Kolej Islam Malaya akan dinaik taraf sebagai universiti Islam yang pertama di Asia Tenggara. Walau bagaimanapun, hasrat ini ditangguhkan untuk memberi laluan kepada penubuhan sebuah universiti kebangsaan, iaitu, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada tahun 1970 dan selepas itu KIM akan diserap ke UKM sebagai Fakulti Pengajian Islam.

Walau bagaimanapun, berdasarkan laporan khas dikemukakan kepada Persidangan 222 Raja-Raja Melayu, KIM telah memberikan persetujuan diraja untuk meneruskan dengan nama Universiti Islam Malaysia (UIM) ini. UIM kini beroperasi di Cyberjaya dengan berkat dan kelulusan Kementerian Pelajaran. Sesi Kajian pertama untuk program Sarjana dan Doktor Falsafah akan bermula pada bulan September 2015.

Visi

  1. Integrasi hikmah dan pengetahuan sebagai gabungan untuk menghasilkan cendekiawan dan pemikir berwawasan dan seimbang.

Misi

Penubuhan orientasi penyelidikan, pendidikan dan pengajaran lepasan ijazah dengan kebijaksanaan dan pengetahuan. Ia menggabungkan transformasi dan inovasi ke arah pembangunan akhlak dan minda intelek sejagat.
UIM mengakui bahawa apa-apa usaha untuk kecemerlangan tidak boleh wujud tanpa nilai yang berkaitan disiplin, motivasi dan komitmen untuk kebenaran dan kehormatan. Oleh itu ia bertujuan untuk menegakkan cita-cita berikut:
  1. Tahap tertinggi integriti dalam pemerolehan pengetahuan dan penggunaannya di peringkat akademik, rohani dan fizikal;
  2. Kesedaran budaya banyak, rakyat dan negara dalam alam Islam, dan hak sedia ada mereka untuk kedua-dua kewujudan dan peluang pembelajaran;
  3. Dedikasi dalam mencari untuk meningkatkan kebijaksanaan global; dan
  4. Yang dibawa bagi diri sendiri dengan cara yang sesuai dengan ulama Islam.
Kini UIM membuka kekosongan jawatan terkini seperti berikut ini:-

JAWATAN KOSONG TERKINI UNIVERSITI ISLAM MALAYSIA TARIKH TUTUP 31 JANUARI 2016

PENOLONG PEGAWAI TEKNOLOGI MAKLUMAT UJ8

Syarat Kelayakan :

  1. Warganegara Malaysia, Berumur tidak kurang dari 18 tahun;
  2. Diploma dalam bidang Sains Komputer / Teknologi Maklumat / Kejuruteraan Komputer yang beriktiraf daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya;
  3. Diploma dalam bidang kejuruteraan (komputer) yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya;
  4. Lulus Bahasa Malaysia/Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris dalam SPM;
  5. Berkemahiran dalam pengaturcaraan JAVA, PHP, HTML, C#, VB.NET, MySQL/SQL;
  6. Berpengalaman dalam pembangunan Laman Web (CMS Joomla, Drupal dan Wordpress) dan rekabentuk Grafik Video (Photoshop, Illustrator, Premier atau perisian yang berkaitan) sekurang-kurangnya 1 tahun;
  7. Tarikh Tutup Permohonan adalah pada 31 Januari 2016.

Deskripsi Tugas :

  1. Bertanggungjawab dalam membangun, menyelenggara dan menambah baik laman web dari semasa ke semasa.
  2. Membantu dalam penyelenggaraan rangkaian komputer.
  3. Tugasan lain yang diamanahkan dari semasa ke semasa.

Panduan Permohonan



  1. Syarat jawatan yang dipohon hendaklah bersesuaian dengan kelayakan;
  2. Sila lengkapkan Borang Perjawatan yang disediakan berserta sijil dan dokumen yang berkaitan;
  3. Borang dan salinan dokumen hendaklah diemelkan kepada career@uim.edu.my;
  4. Hanya calon yang telah disenarai pendek yang akan dipanggil untuk temuduga;
  5. Jika tiada maklum balas selepas 1 bulan dari tarikh tutup permohonan, calon bolehlah menganggap permohonan tidak berjaya.
MUAT TURUN BORANG PERMOHONAN
Rujukan
Previous
Next Post »
Thanks for your comment