JAWATAN KOSONG TERKINI HONG LEONG ISLAMIC BANK BERHAD TARIKH TUTUP 11 MAC 2016

Kerja Kosong Terkini Hong Leong Islamic Bank BerhadIklan Kerjaya terkini datang dari Sektor Bank iaitu Hong Leong Islamic Bank Berhad yang mempelawa warganegara Malaysia untuk bergabung dengan Pihak Bank. Hong Leong Islamic Bank Berhad (HLISB) adalah sebuah anak syarikat milik penuh Hong Leong Bank (HLB), yang seterusnya membentuk sebahagian penting daripada yang lebih besar Hong Leong Financial Group. Dilancarkan secara rasmi sebagai sebuah anak syarikat milik penuh HLB pada Julai 2005, ia kini beroperasi melalui lapan cawangan Islam sepenuhnya, di samping rangkaian yang dikongsi bersama kira-kira 270 cawangan HLB dan lebih daripada 1400 terminal layan diri di seluruh negara. Oleh itu, ia secara semula jadi mendapat faedah daripada rangkaian pengedaran yang kukuh dalam menawarkan produk dan perkhidmatan perbankan Islam sebagai alternatif yang patuh Syariah dengan perbankan konvensional.

Pada bulan November 2011, HLISB selesai penggabungan dengan EONCap Islamic Bank Berhad sebagai sebahagian daripada penggabungan yang lebih besar antara HLB dan EON Bank Berhad. Kejayaan ini menandakan pertama penggabungan sedemikian antara dua bank Islam di Malaysia dan telah menyediakan HLISB dengan baik skala dan bertapak mendalam dalam industri perbankan Islam yang amat kompetitif.
Strategik memberi tumpuan kepada penyediaan penyelesaian holistik berdasarkan rukun dan prinsip-prinsip undang-undang Syariah, HLISB menawarkan rangkaian luas penyelesaian inovatif yang antara lain termasuk struktur kewangan, perniagaan dan perbankan korporat, perkhidmatan kewangan peribadi, pasaran global Islam dan pengurusan kekayaan . Penawaran ini disokong oleh usaha berterusan dan sengaja ke arah mencapai kecemerlangan dalam penyampaian perkhidmatan, yang mana telah memberi ganjaran HLISB dengan keputusan kewangan yang kukuh; berdiri bukti kepada kecekapan teras yang kukuh dan asas-asas dalam bentuk sekarang. Selain ini, HLISB juga mengejar pembangunan niche perniagaan sendiri dalam pendapatan berasaskan fi dan Pasaran Modal Islam untuk mengukuhkan lagi kedudukannya sebagai sebuah bank Islam terkemuka di Malaysia.
Kini Hong Leong Islamic Bank Berhad membuka kekosongan jawatan terkini seperti berikut ini:-

JAWATAN KOSONG TERKINI HONG LEONG ISLAMIC BANK BERHAD TARIKH TUTUP 11 MAC 2016

Senior Executive, Shariah Audit (KUALA LUMPUR)

Berfungsi (tanggungjawab kerja)

  1. Untuk membantu Jabatan Audit Syariah dan GIAD dalam menjalankan tugas-tugas berikut: -
  2. penilaian berkala dari semasa ke semasa untuk memberi penilaian bebas dan jaminan untuk menambah nilai dan meningkatkan tahap pematuhan berkaitan dengan operasi perniagaan dengan objektif untuk memastikan sistem kawalan dalaman yang berkesan bagi pematuhan Syariah.
  3. Untuk membantu HOD dan Ketua Pasukan untuk memastikan senarai semak Audit sendiri bagi produk Islam di tempat, dengan baik, berkesan & kekal relevan.
  4. Mencadangkan dan menganalisis ketidakpatuhan Syariah, memeriksa, menilai berdasarkan keputusan Syariah yang ditetapkan Jawatankuasa Syariah dan BNM SAC dan / atau garis panduan / parameter BNM Syariah dan membincangkan perkara-perkara dengan HOD untuk perbincangan selanjutnya.
  5. Untuk mendapatkan pandangan HOD dalam menyediakan penilaian bebas dan pendapat berdasarkan keputusan SC mengenai langkah-langkah pembetulan diambil serta susulan pelaksanaan oleh jabatan masing-masing.
  6. Untuk membantu dan memberi sokongan untuk fungsi BarMC Sekretariat.
  7. Menjalankan apa-apa tugas lain yang diarahkan oleh Ketua Jabatan dan Pengurusan.

Organisasi (tanggungjawab organisasi)

  1. Untuk menyediakan fungsi sokongan dalam pelbagai jawatankuasa kerja dalaman yang berkaitan dengan peningkatan proses kerja, ciri-ciri produk dan sistem dengan menyemak dan menilai kecukupan kawalan dalaman dan menyumbang cadangan bermanfaat untuk penambahbaikan.

Education / Kelayakan

  1. Ijazah dalam Ekonomi / Finance / Accounting
  2. Sijil dalam Kewangan Islam atau Perbankan

Manager, Shariah Audit (Kuala Lumpur)

Functional (job responsibilities)

To lead and facilitate a dedicated team from GIA to conduct following tasks:-
  1. Periodical assessment from time to time to provide an independent assessment and assurance to add value and improve the degree of compliance in relation to business operation with objective of ensuring effective internal control system for Shariah compliance.
  2. To develop and/or ensure Shariah Audit Program/ Annual plan in place, updated, well maintained and remained effective.
  3. To ascertain self Audit checklist for Islamic products in place, well maintained, effective & remain relevant.
  4. To identify Shariah non-compliance, examine, evaluate based on prescribed Shariah ruling of  Shariah Committee and BNM SAC and/or BNM Shariah guideline/parameters and report the finding to management for response and thereafter communicate audit report to BARMC and SC.
  5. Providing independent evaluation and opinion based on SC decision on rectification measures taken as well as following up on the implementation by respective departments.
  6. The scope of Shariah audit shall cover but not limited to audit of financial statements, compliance audit on organizational structure, people, process and information technology application system, and review adequacy of the Shariah governance process.
  7. To carry out any other duties as directed by the Head Of Department , CIA and Management.

Managerial (team/group responsibilities)

  1. To co-ordinate and execute the Shariah audit planning (including determining the audit approach) within the stipulated time frame for audit fieldwork to be performed).
  2. To prepare the annual Shariah audit plan for tabling to BARMC for approval.

Organizational (organizational responsibilities)

  1. To participate in various working committees internally or representing Internal Audit Division pertaining to enhancement of work processes, product features and system by reviewing and assessing the adequacy of internal control and contribute beneficial recommendation for improvement.
  2. To give on the job training to and coach new / junior auditors in respect of Shariah audit.

Education/Qualification

  • Degree in Economic/ Finance/Accounting.

Experience

  • Minimum 2/3 years experience in Islamic Banking.

Certification/Licensing Requirements

  • Certification from CIFP/CertIF-CIMA/CCPI-IBFIM/AAOIFI-CS-Audit

CARA MEMOHON KERJAYA


  1. Sila kelaman: http://goo.gl/pccGDA
  2. Pilih Kerjaya dimaksud
  3. Klik Baten Apply now
Demikian iklan kerjaya terkini semoga berfaedah.
Sumber
Previous
Next Post »
Thanks for your comment